Als roosteren in je ECD niet fijn werkt

De roostermodule van het Elektronische Cliënten Dossier (ECD) systeem, veel zorginstellingen maken er gebruik van. Op het eerste gezicht een aantrekkelijke optie: Functionaliteit lijkt in orde, geen koppelingen en vaak voordelig geprijsd.

Maar bij diverse organisaties begint het na een aantal jaren toch te schuren. Deze organisaties vragen zich af: “Is het verstandig om onze keus te handhaven?”

Ervaringen met roosteren in een ECD

Als specialist in personeelsplanning software met veel klanten in de Zorg wordt ons vaak gevraagd wat het nadeel is van roosteren in een ECD. Het lijkt immers een best aantrekkelijke optie.

In de afgelopen jaren hebben wij veel meegekregen over de ervaringen van organisaties die roosteren in hun ECD. Deze blijken te verschillen: Er zijn er die tevreden zijn over roosteren in hun ECD, er zijn er die minder tevreden zijn en er zijn er die zijn overgestapt naar een gespecialiseerd personeelsplanningsysteem.

Roosteren in je ECD, waarom niet?

Redenen om niet (meer) te roosteren in een ECD die wij horen:

  • Personeel, roosteren en plannen is te belangrijk om via een bijproduct te laten lopen;
  • De functionaliteit van de roostermodule in het ECD lijkt OK, maar zodra je ermee werkt blijkt het niet handig. Bijvoorbeeld op gebied van het ruilen van diensten of zelfroosteren;
  • Roostermodules in een ECD hebben vaak een administratieve insteek, gewenst is een insteek waarbij het faciliteren van medewerkers centraal staat;
  • Roostermodules in een ECD hebben te weinig mogelijkheden tot plannen (vooruitkijken), het is voornamelijk operationeel roosteren, terwijl vooruitkijken juist van belang is in tijden van krapte op de arbeidsmarkt;
  • Roostermodules van een ECD blijken geregeld “onder water” eigenlijk een losstaand systeem dat nauwelijks is geïntegreerd met de rest van het ECD;
  • Geavanceerde opties ontbreken of werken onvoldoende gebruiksvriendelijk, zoals bijvoorbeeld ondersteuning voor multi-dienst/multi-inzet/multi-contract, vrij te kiezen roosterperiodes, per afdeling vrij te kiezen roostermethodieken, alle functionaliteit ook via mobiele app, 100% controle op cao/ATW/bedrijfsregels, zelfroosteren, flexpools, etc. etc;
  • Doorontwikkelen roosteren/plannen heeft bij de leverancier minder prioriteit. Bij een ECD-aanbieder staat de ECD-functionaliteit vaak op #1, de roosterfunctionaliteit komt daarna. Dat merk je aan de snelheid van doorontwikkeling, bijvoorbeeld bij nieuwe wetgeving als de WAB;
  • Alles afnemen van één leverancier is een te grote afhankelijkheid van één partij (vendor lock-in) Dit merken organisaties bijvoorbeeld als een partij weigert actief mee te werken aan koppelingen.

Beste keus verschilt per organisatie

Elke organisatie maakt uiteraard zijn eigen afweging in de keuze tussen een all-in-one systeem of een gespecialiseerd systeem voor personeelsplanning. De beste keuze verschilt van situatie tot situatie: Wij kennen organisaties waar roosteren in hun ECD bevalt, we kennen organisaties die een beetje of heel ontevreden zijn over roosteren in hun ECD en we kennen organisaties die zijn overgestapt naar onze roosteroplossing InPlanning. En allerlei varianten ertussenin.

Schuurt roosteren in je ECD?

Rooster jij in je ECD (of overweeg je dat te gaan doen) maar schuurt het of twijfel je? Werkt het niet echt handig of mis je belangrijke functionaliteit?

Dan loont het om eens vrijblijvend met één van onze specialisten te praten over de vraag of gespecialiseerde personeelsplanning software in plaats van de roostermodule van je ECD in jouw situatie interessant zou kunnen zijn.

Wij hebben de nodige ervaring op dit gebied en zijn graag bereid om vrijblijvend met jou over het onderwerp in gesprek te gaan.

Verder praten?

Weten wat het zou betekenen om niet meer in je ECD te roosteren?
Wij delen graag onze kennis in een gesprek!

Intus Icons