Hoe je een nieuw roostersysteem aan je medewerkers introduceert

Wanneer je een nieuw roostersysteem implementeert, is dit voor je medewerkers een ingrijpende verandering. Met een nieuw roostersysteem introduceer je vaak ook een nieuwe aanpak (om het roosteren efficiënter te laten verlopen), en veranderingen vereisen nou eenmaal gewenning. Naast het traject met de OR (ondernemingsraad) is de vraag hoe je praktisch invulling geeft aan het betrekken van je medewerkers zodat het invoeren van een nieuw roostersysteem succesvol verloopt. Een belangrijk thema bij het implementeren van een nieuw systeem is: communicatie.
Selecteren en implementeren van een nieuw roostersysteem: zelf doen of uitbesteden?

Bij een project wat de hele organisatie beïnvloedt, is het vaak fijn om feedback vanuit verschillende disciplines te krijgen. Maar deze mensen hebben ook gewoon hun dagelijkse werkzaamheden dus volgt misschien wel de vraag: Kunnen we de leiding van dit project niet uitbesteden en een externe projectmanager aannemen? Het antwoord op deze vraag is simpel: ja, dat kan. Maar is dit ook een verstandige keuze?
Zomerstress in de zorg verlagen: hoe dan?

Volgens het AD lopen verpleegkundigen en verzorgenden deze zomer tegen hetzelfde probleem aan als vorige jaren: zomerstress. Slechts 10% zag hiervan een verbetering ten opzichte van vorig jaar. De werkdruk is nog even hoog, of is zelfs toegenomen. De cliënten zijn uiteraard ook de dupe van het personeelstekort. Oplossingen voor de zomerstress in de zorg zijn niet altijd eenvoudig
Verdwijning papieren roosters mijlpaal voor Museum Huis Doorn

Museum Huis Doorn is één van de vrijwilligersorganisaties die via Stichting Vrijwilligers Digitaal met InPlanning werkt. Dit doen zij inmiddels al 4 jaar. Bij Museum Huis Doorn kun je de rol van Nederland in de Eerste Wereldoorlog herleven. De Duitse keizer Wilhelm II heeft hier in die tijd zelfs gewoond, omdat na het verlies van WO I Nederland een veilig en neutraal terrein was. Museum Huis Doorn wordt ook regelmatig gebruikt als trouwlocatie. Johan Stokkers is planner en systeembeheerder bij Museum Huis Doorn en deelt zijn ervaring met het werken met InPlanning.
All-in-one of Best-of-breed software? Weet wat je kiest

Een goede ondersteuning van je processen met bedrijfssoftware is erg belangrijk. Maar er zijn nogal veel opties en het aanbod is niet altijd even overzichtelijk. Hoe maak je de juiste keuze? Je wilt een verkeerde keuze vermijden want het invoeren van een nieuw systeem kost vaak veel tijd en geld. De vraag of je gaat voor een “all-in-one” of “best-of-breed” systeemarchitectuur is een cruciale beslissing met lange termijn gevolgen. In dit artikel geven we je een aantal tips om een goede keuze te maken.
Intus levert nieuwe planningssysteem Veiligheidsregio Haaglanden

Intus gaat het nieuwe personeelsplanningssysteem van de Veiligheidsregio Haaglanden leveren. De Veiligheidsregio Haaglanden gaat het systeem gebruiken voor het plannen van de operationele dienst (brandweer), de staf en de ondersteunende diensten.
5 redenen waarom roosterplanning zo’n leuk vak is

Met onze software dragen wij iets bij aan (voor sommigen) het leukste vak ter wereld. Wat maakt het beroep van een planner nou zo leuk? Wij geven je 5 redenen.
Zelfroosteren: en de planner dan?

Zelfroosteren gebeurt steeds vaker. Medewerkers stellen hierbij hun eigen rooster samen en zorgen er samen voor dat aan de bezettingseis wordt voldaan. Soms wordt Zelfroosteren nog een beetje eng gevonden; de term Zelfroosteren impliceert dat er naast de medewerkers niemand anders meer nodig is om het rooster samen te stellen. Dit zou betekenen dat er voor planners minder werk is. Maar is dit ook echt zo?