SOVAK, een instelling voor gehandicaptenzorg met ruim 60 locaties in Noord-Brabant, gaat in januari starten met de implementatie van InPlanning. SOVAK wil zo haar personeelsplanning beter ondersteunen met als doel om meer grip te krijgen op de personele inzet, meer stuurinformatie voor handen krijgen en op de langere termijn ook tactisch en strategisch te kunnen plannen. SOVAK gaat 900 medewerkers plannen met het systeem.

Michiel Baelemans, Adviseur IT bij SOVAK over de samenwerking: “Ons uitgangspunt is ‘Iedere dag doet ertoe, jij doet ertoe!’. Wij hebben de overtuiging dat InPlanning bij gaat dragen aan het kleuren van zowel de levens van onze clienten als onze medewerkers.”

Een efficiënte planning van personeel is essentieel voor de te bereiken resultaten in zowel zorgkwaliteit als kosten voor de organisatie. Daarom gaat SOVAK onder andere aan de slag met de capaciteitsplanning. Gedurende het jaar is de zorg bij SOVAK redelijk voorspelbaar, maar wanneer de zorgvraag ad hoc verandert willen ze daar effectief en snel op kunnen inspelen. Door een capaciteitsplanning te maken kan SOVAK met gegevens uit het ECD inspelen op onvoorspelbare elementen in de zorgvraag.

Zelforganiserende teams

De medewerkers van SOVAK werken samen in zelforganiserende teams. Om medewerkers meer invloed te geven op het rooster gaat SOVAK in de nabije toekomst een start maken met zelfroosteren. Op deze manier werken zowel roosteraars, managers en medewerkers samen om tot een passend rooster te komen.

Het leven leuker maken

Hans Leideman, directeur van Intus: “SOVAK benut mogelijkheden om het leven leuker te maken, en met onze software proberen wij het leven van onze gebruikers prettiger te maken. In dat opzicht is het dus een hele goede match. Het is bovendien mooi om te zien dat SOVAK ook de capaciteitsplanning naar een hoger plan gaat tillen, om zo beter in te kunnen spelen op onverwachte situaties. We zijn blij dat we met InPlanning een bijdrage kunnen leveren aan de ambities van SOVAK.”

Intus Icons