Erica-Boonstoppel
Klantcase

PZC Dordrecht bespaart 300.000 euro in eerste halfjaar na in gebruik nemen InPlanning

Met het introduceren van InPlanning ging bij PZC Dordrecht ook het nieuwe roosterbeleid in. Het gevolg? Meer tevreden medewerkers en 1100 minder PNIL diensten binnen een half jaar. Wij spraken met Erica Boonstoppel, projectleider en teamleider Flexbureau bij PZC Dordrecht.

Het kiezen van een nieuw pakket

“In ons vorige roostersysteem liepen we tegen een aantal dingen aan. Je kon er niet met meerdere collega’s tegelijk in werken, er zat geen dagbezetting bij en het was geen SaaS oplossing. Dat was op een gegeven moment niet werkbaar meer.

In 2021 hebben we toen gezegd: we willen een nieuwe planning- en roosterapplicatie. Dat hebben we grondig aangepakt omdat we echt voor het beste systeem wilden gaan en onze keuze intern ook goed wilden onderbouwen. We hebben het proces gedeeltelijk omgedraaid; toen de shortlist er was hebben we eerst gekeken of er een fit leek te zijn. Toen hebben we referenties opgevraagd. Met een draaiboek hebben we de referenties gevraagd ‘Hoe rooster je? Is het makkelijk? Zit er een flexmodule in? Kun je met meerdere collega’s tegelijk in het systeem werken?’

Toen zijn we met twee partijen verder gegaan, en hebben hen uitgenodigd om een demonstratie te komen geven. Daar konden collega’s vanuit alle lagen van de organisatie zich voor aanmelden. De animo was groot, maar liefst 40 collega’s zijn daarbij aanwezig geweest. We hebben strakke scoringslijsten bijgehouden en uiteindelijk lagen de scores dicht bij elkaar. Toen zijn we gaan kijken wat voor ons de hoogste prioriteit heeft en hoe dat scoorde. Een goede ondersteuning voor onze Flexpool en goede functionaliteit voor vakantieplanning was voor ons heel belangrijk, en natuurlijk het gebruiksgemak voor de medewerker. Een ander belangrijk punt: Kunnen we interne detachering doorbelasten? Op basis van deze punten hebben we voor InPlanning van Intus gekozen.”


800

Betrokken medewerkers

"In drie weken tijd hebben we alle 800 medewerkers uitgenodigd voor een korte training van een uur. Bijna iedereen heeft die korte training gevolgd. In een uur hebben we uitgelegd hoe het eruit gaat zien en wat de medewerkers er mee kunnen. En ook stelden we gelijk de door PZC Dordrecht  bepaalde kaders: Hoeveel wensen mag je indienen? En hoe gaat een verlofaanvraag?”

90%

Sneller flexdiensten aanvragen

“Naast inzicht en vermindering van kosten heeft InPlanning ook voor een enorme tijdsbesparing gezorgd. We zijn bijvoorbeeld in plaats van 11 minuten nu minder dan 1 minuut bezig met een dienst die naar de flexpool moet!” 

1100

Minder PNIL diensten

“Doordat er volgens het roosterbeleid geroosterd wordt zien we dat de PNIL-aanvragen afnemen. We hebben over het eerste half jaar gewoon echt 1.100 diensten, dus niet uren maar echt diensten, minder aan PNIL ingezet. Laat een gemiddelde dienst 5 uur zijn, dan hebben we dus 5.500 minder PNIL uren uitgegeven in de eerste helft van dit jaar. Tijdens het koffiemomentje met HR zei iemand heel terecht: ‘Dus eigenlijk hebben we het roosterpakket al meerdere keren terugverdiend!'

Meer betrokken en tevreden medewerkers

“We hebben het MTO (medewerkertevredenheidsonderzoek) gedaan over het thema planning en roosters. Vorig jaar, vóór de implementatie van InPlanning, hebben we een meting gedaan waarbij vragen werden gesteld als: Hoe tevreden ben ik met mijn rooster? Weet ik mijn rooster ver genoeg van tevoren? Die meting is destijds maar door een kleine groep collega’s ingevuld. Bovendien was de feedback vrij negatief.

Het MTO van dit jaar is heel veel ingevuld, meer dan welk MTO dan ook de afgelopen jaren. Daar zien we echt al een flinke verbetering en scoren we op sommige punten al heel hoog. De vraag ‘ik heb inzicht in mijn eigen rooster’ werd nu voor 80% op volledig positief ingevuld, dat was de hoogste score. We zien ook een groep die nog neutraal is, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we die ook aan de positieve kant krijgen.”

Over PZC Dordrecht

PZC Dordrecht is een zorgorganisatie die zich inzet voor kwetsbaren en ouderen in de regio Dordrecht. Zij bieden woning en zorg wanneer nodig, en zetten daarbij altijd zelfredzaamheid voorop.

Bezoek de website →

Ook resultaten boeken?

We helpen je graag ontdekken wat een goede personeelsplanning voor jouw organisatie kan betekenen.

We komen graag met je in contact!

Meer weten over onze software?